2012. július 7., szombat

NDK 3. - Kelet-Berlin, 1981.

Kezdettől fogva törekedtem arra, hogy külföldre menjek kutatni, hisz azoknak a munkáknak, amelyekbe belefogtam, jócskán voltak külföldi, különösen német szálai. Károlyi Gáspár volt a kiinduló téma, de rövidesen eljutottam a Wittenbergben tanuló magyarokig, s találtam egy lipcsei professzort, Matthaeus Dressert, aki az 1580-as és 1590-es években sorozatban ajánlott magyaroknak könyveket, s az előszavakból kirajzolódott egy nagyon sűrű kapcsolati háló. Abban reménykedtem, hogy valahol megvan még a levelezése, írtam is a drezdai levéltárnak, de az akkori viszonyok között nem tudtam összehozni egy ilyen utat. Ide iktatom Dresser arcképét egy egyleveles nyomtatványról, jellemző módon egy magyar diák, Károlyi András (későbbi sárospataki tanár) latin versével:


Közben a munkahelyem, az Országos Széchényi Könyvtár kézirattára is szervezkedett, egy bécsi utat próbáltak nekem összehozni; a magyar vonatkozású kéziratok katalógusának elkészítésében kellett volna segítenem az Osztrák Nemzeti Könyvtár kézirattárában. Egyik kollégám örömmel közölte velem, hogy az osztrák-magyar akadémiai vegyesbizottság igent mondott a tervre és megszavazta, nekem már csak be kell adnom egy ösztöndíjkérelmet a Magyar Ösztöndíjbizottsághoz. Beadtam és néma csend (akkoriban a nemleges választ nem írták meg). Mi történt? Utólag visszagondolva nem voltam jó káder, eleve gyanús családból származom (apám akkor ellenzékiként nyilvántartott református lelkész), s még rátettem egy lapáttal: elvettem egy volt politikai fogoly lányát feleségül. Még azt sem játszották el velem, hogy kiengednek, de írjak jelentéseket. S ez így is maradt a rendszerváltozásig, csak intézményi együttműködésekkel tudtam külföldön kutatni, amelyekbe felülről már nem nagyon tudtak beleszólni.

Ajánlottak is nekem 1981-ben egy egyhetes csereutat Kelet-Berlinbe az ottani Staatsbibliothek-ba, amit én elfogadtam, azzal a feltétellel, hogy megtoldom az utat néhány nap Lipcsével. Indulás az Interflug keletnémet légitársaság  (http://de.wikipedia.org/wiki/Interflug ) repülőgépével Ferihegyről, ez egy kissé lerobbant légcsavaros volt, feltehetően IL 18-as (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/Bundesarchiv_Bild_183-M0702-0024%2C_Erfurt%2C_Flughafen%2C_Tower%2C_Flugzeug.jpg ), amely egész úton rémesen rázkódott. Az utasok többsége keletnémet volt, ők boldogan vetették rá magukat a gép otthoni újságjára, a Neues Deutschland-ra (http://de.wikipedia.org/wiki/Neues_Deutschland ). Leszállás Berlin-Schönefeld repülőterén, ahol meg volt beszélve, hogy várnak engem. Megálltam a kijáratnál, de senki sem jött oda hozzám. Végül már mindenki szétoszlott, csak egy fiatal nő maradt, aki megkérdezte, hogy nem én jöttem-e a Széchényi Könyvtárból. Magamban nevettem: fekete szakállammal nem úgy néztem ki, ahogyan a keletnémet létező szocializmusban a könyvtárost elképzelték. 

S-Bahn-nal bementünk a belvárosba, s az állami könyvtár földszintjén kaptam vendégszobát. Másnap aztán szembesültem az egész abszurd helyzettel a könyvtárban és a városban is. Pillanatok alatt kiderült, hogy 1945 után a Berlini Állami Könyvtár anyagának jobbik fele nyugaton maradt, keleten volt viszont a katalógus, amelynek olvastán csorgott a nyálam, de nem tudtam mit tenni. Nyugat-Berlinbe nekünk akkor még vízum kellett, nekem pedig nem volt. A térképem így nézett ki:





Csak a keleti részt ábrázolta, nyugaton csak oda volt írva egy üres területre, hogy West-Berlin. Elgyönyörködhettem a falban, a lakótelepek sivárságában, a lerobbant régi házakban. Az üzletekben olcsóság és sovány választék, étterem alig volt és sorba kellett állni, hogy bejussak. Egy este a magyar étteremben ettem (cigányzenével), s a vendéglátóim elvittek egy tipikus berlini zenés színházba is. Próbáltam moziba menni, de kiderült, hogy az NDK fővárosában összesen 4 (négy!) filmszínház található, amelyek filmválasztékáról inkább ne is beszéljünk. Mikor letelt az egy hét, boldogan ültem fel a Lipcsébe menő vonatra.

Lipcsében végre tudtam volna kutatni, ha lett volna időm. Ott volt az Egyetemi Könyvtár (akkor még a sérült régi épületben), az egyetemi levéltár és a Deutsche Bibliothek, az ottani nemzeti könyvtár. Találkoztam a nálam tizenegy évvel idősebb egyháztörténésszel, Günther Wartenberggel (http://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCnther_Wartenberg ), aki meghívott a lakásukba is. Kaptam tőlük néhány ajándék játékot a gyerekeim számára, többek között egy fakaticát. Ő abból a ritka fajtából volt, amelyik nem kompromittálta magát a kommunista időkben, s így az egyetemi pályája 1990 után is folytatódott. Maradék pénzemből vettem én is néhány dolgot a boldogult Centrum Áruházban, többek között egy konyhai robotgépet. Az áruház így nézett ki:




Később a rendszerváltás után Karstadt áruház lett, részben lebontották, s átépítették.

Persze láttam a város nevezetességeit, a Tamás-templomot és a többit. Meg elborzadtam a rendszer barbárságán, mert 1968-ban lebontották a az egyetem régi épületeit a gótikus egyetemi templommal, a Paulinerkirchével együtt, s felhúztak a helyükbe néhány jellegtelen "modern" Bauhaus-borzadályt. Így nézett ki a templom (benne a professzorok, pl. Dresser, síremlékeivel):


Azóta lebontották az új épületeket, s próbálják rekonstruálni azt, amit a "haladás" nevében szétvertek.

Végül indulás haza a Halle és Lipcse között fekvő (akkor még kicsi) repülőtérről, a beszállást alapos és megalázó motozás előzte meg (ez is az "emberarcú szocializmus" egyik specialitása volt - két szövetséges ország közötti utazásnál). Aztán boldog hazatérés a magyar gulyáskommunizmusba, ahol pénzünk ugyan nem volt, de mégis szabadabbaknak érezhettük kicsit magunkat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése